LEGO-LOGOS – nauczanie filozofii i etyki na przykładzie klocków
Dodane przez moderator dnia Listopad 14 2011 00:00:00
   „Lego” w języku duńskim oznacza „baw się”, w domyśle „baw się klockami”. Słowo „logos” natomiast pochodzi z języka starogreckiego i jest terminem filozoficznym o tradycji sięgającej początków filozofii. Ma ono wiele znaczeń, najogólniej można powiedzieć, że jego sens wyraża wszystko to, co przez człowieka pomyślane, powiedziane i zapisane, a w węższym znaczeniu używano go na określenie nauki.

   LEGO-LOGOS to nazwa projektu i metody nauczania opracowana przez Jarosława Marka Spychałę. Wyszedł on z przekonania, że już od szkoły podstawowej młodzi ludzie uczą się nienaturalnego sposobu wnioskowania i dochodzenia do z góry założonych rezultatów. I nawet jeśli uczniowie są zachęcani do prezentowania własnych sądów i ich uargumentowania, to milczącym założeniem jest, że młody człowiek nie jest zdolny do naprawdę samodzielnego myślenia i że nie ma prawa do wygłaszania własnych opinii. Szukając sposobu, aby pobudzić słuchaczy/studentów do samodzielnej refleksji, która nie będzie wychodziła naprzeciw niczyim oczekiwaniom, Spychała zainteresował się klockami Lego, których już wcześniej używał jako pomoc dydaktyczną na zajęciach z historii filozofii antycznej...

Treść rozszerzona

   „Lego” w języku duńskim oznacza „baw się”, w domyśle „baw się klockami”. Słowo „logos” natomiast pochodzi z języka starogreckiego i jest terminem filozoficznym o tradycji sięgającej początków filozofii. Ma ono wiele znaczeń, najogólniej można powiedzieć, że jego sens wyraża wszystko to, co przez człowieka pomyślane, powiedziane i zapisane, a w węższym znaczeniu używano go na określenie nauki.

   LEGO-LOGOS to nazwa projektu i metody nauczania opracowana przez Jarosława Marka Spychałę. Wyszedł on z przekonania, że już od szkoły podstawowej młodzi ludzie uczą się nienaturalnego sposobu wnioskowania i dochodzenia do z góry założonych rezultatów. I nawet jeśli uczniowie są zachęcani do prezentowania własnych sądów i ich uargumentowania, to milczącym założeniem jest, że młody człowiek nie jest zdolny do naprawdę samodzielnego myślenia i że nie ma prawa do wygłaszania własnych opinii. Szukając sposobu, aby pobudzić słuchaczy/studentów do samodzielnej refleksji, która nie będzie wychodziła naprzeciw niczyim oczekiwaniom, Spychała zainteresował się klockami Lego, których już wcześniej używał jako pomoc dydaktyczną na zajęciach z historii filozofii antycznej.

   Początkowo pomysł adresowany był do studentów i miał na celu poszerzenie umiejętności analitycznego czytania tekstów, niezbędnego w studiach nad historią filozofii, jednak udane zajęcia z klockami dla klas podstawowych i gimnazjum oraz warsztaty dla licealistów i studentów pokazały, że pomysł może mieć znacznie szersze zastosowanie i z powodzeniem daje się wykorzystywać w pracy z uczniami wszystkich szczebli kształcenia, od podstawówki po uniwersytet.

Metoda LEGO-LOGOS


   Dziś Jarosław Marek Spychała prowadzi szkolenia licencyjne doskonalenia zawodowego w zakresie nauczania etyki i filozofii metodą LEGO-LOGOS (http://lego-logos.pl), pisze bloga w serwisie internetowym POLITYKI, a także prowadzi audycję filozoficzną na falach radia TOK FM.